Over Stichting Ontha

Wie zijn wij

Het spreken van de taal is de basis van integratie

Als dochters van de eerste generatie arbeidsmigranten in Nederland bemerken we binnen onze eigen kring van familie en vrienden dat onze moeders in een kleine wereld leven en zich vaak eenzaam voelen. Ze beheersen slecht tot matig de Nederlandse taal, wat de integratie in de samenleving belemmert. Ze zijn niet zo goed op de hoogte van de wereld om hen heen (regels, wetgeving, mogelijkheden) en komen nauwelijks buitenshuis, althans niet in hun eentje.

Hun kinderen hebben allemaal een druk sociaal leven en/of een carrière waardoor ze minder vaak bij hun ouders langs gaan dan dat ze misschien zouden willen. Maar ze willen wel dat hun moeders zich even vrij en kunnen bewegen als zijzelf.

Achter Stichting Ontha zitten de ‘dochters’ Latifa, Zahra en Fatima.

Wat doen wij

Eerste generatie vrouwen net zo vrij en blij als dochters

Het doel van Stichting Ontha is om ervoor te zorgen dat de vrouwen van de eerste generatie arbeidsmigranten zich net zo gemakkelijk kunnen bewegen in de Nederlandse samenleving als hun dochters.

In november 2011 zijn we op zeer beperkte schaal gestart met taallessen. Immers het spreken en begrijpen van de Nederlandse taal is de basis voor integratie. De lessen verlopen informeel en ongedwongen. Het aanbod voorziet duidelijk in een behoefte en de bezoekers groeien in aantal en vragen naar meer en georganiseerde activiteiten. Er is niet alleen vraag naar taalvaardigheid, ook naar voorlichting over allerlei zaken en naar sportactiviteiten. Om dit gestructureerd aan te kunnen bieden, is Stichting Ontha opgericht. Ontha betekent ‘vrouw zijn’.

Daarnaast wil Ontha zich ook inzetten voor vrouwen in het geboorteland van hun moeders. Een groot project van Ontha is ‘De Weg naar Tinilft’.

Project: Weg naar Tinilft

Een nieuwe weg verbetert levens in Marokko

Tinilft ligt in de bergen in de regio Taroudant –Tensift in het zuidoosten van Marokko. De 500 inwoners van het dorp hebben nauwelijks toegang tot de ‘bewoonde wereld’. Er is enkel een smalle, slecht begaanbare weg vlak langs een afgrond die het dorp verbindt met een provinciale weg. De weg is voor een deel bedolven onder modder en stenen vanwege verschillende aardverschuivingen.

Het veiligste is om de weg te voet of per (muil)ezel af te leggen, maar dit duurt uren. Terwijl de weg maar 7 kilometer lang is. Twee bestuursleden van Ontha waren getuigen van het overlijden van een hoogzwangere vrouw die per muilezel over dit onbegaanbare pad op weg was naar de stad voor medische hulp. Dit incident was voor Ontha de directe aanleiding om iets aan de situatie te gaan doen.

Stichting Ontha is op dit moment druk bezit met het inzamelen van geld en mankracht. Lees hier het projectplan.

Onze Partners